Friday , 15 December 2017
Traseul Fisurile Centrale – Piatra Craiului

Traseul se afla in Masivul Piatra Craiului, in zona Calinet, in peretii Inferior si Superior. Diferenta de nivel este de aproximativ 200m. Traseul se poate parcurge din 5 lungimi mai sustinute si inca una foarte simpla, cu corzi de 60m. Recomand cateva asigurari mobile, dar mentionez ca traseul este bine asigurat si poate fi parcurs integral la liber. Gradul traseului este de 5A clasic, iar la liber 7a/7a+. Pasajele impuse nu depasesc 6a.

Despre acest traseu auzisem multe si am mai avut o tentativa sa il parcurg, dar era prea ud si m-am multumit sa fac niste fotografii cu ajutorul carora am identificat corect linia lui si a celorlalte trasee din zona. Cand in sfarsit am intrat in el, am constatat ca legendele sunt doar legende. Traseul este foarte bine asigurat, iar Valentin Garner l-a pitonat judicios, asa cum a facut cu toate traseele lui de altfel. Calcarul este de foarte buna calitate.

Materiale necesare: corzi de 60m, 14 bucle echipate, cateva asigurari mobile, cateva anneau-uri.

Apropiere: se pleaca din Plaiul Foii spre Refugiul Sperantelor, iar odata ajunsi pe Braul de Mijloc, se continua spre dreapta pe la Scara de Fier, pana in Padina lui Calinet. Dupa 100m de urcat pe vale, ne abatem spre dreapta pentru a evita o saritoare mai dificila. Odata reveniti in firul vaii, urcam 30m pe firul secundar al Padinii lui Calinet, apoi pe o brana spre stanga, vizam un diedru marcant jalonat cu pitoane. Acesta este parcursul primii lungimi de coarda. Apropierea dureaza intre 1h.45-2h.30.

LC1: ne cataram pe un diedru spectaculos, foarte bine asigurat cu pitoane. Dupa ce trecem un horn interesant, prindem o fisura buna, ne odihnim putin pe o prispa si ajungem in regrupare. Regruparea este foarte comoda, cu doua pitoane solide. Lungimea are cam gradul 6b la liber, dar nu este impus.

LC2: plecam spre dreapta in traverseu pana prindem un diedru clar de 5c-6a, continuat cu o fisura. Dupa 20m iesim pe un tapsan de iarba pe care il urmam spre dreapta in traverseu, pe langa doua zade micute, a doua fiind uscata. Nu urcam pe primul diedru in sus, ci continuam traverseul, pe care se afla si un piton. La capatul branei, urcam pe un fel de scoc larg, cu pasaje care nu depasesc gradul 5c. In capatul de sus al scocului traversam dreapta pe o brana larga si regrupam comod la o zada mare. Continuarea traseului se afla putin mai la dreapta si mai jos pe brana care desparte Peretele Inferior de Peretele Superior, unde este si un piton la nivelul pieptului.

LC3: continuam pe un diedru inierbat. Putinele pitoane aflate pe fata din stanga sunt din traseul lui Catalin Berbec, dar nu ne impiedica nimeni sa le asiguram. La al treilea piton, traseul acela pleaca spre stanga pe o fisura clara, iar noi continuam pe diedrul inierbat. Catararea este totusi frumoasa, nu avem treaba cu iarba si gasim suficiente pitoane in punctele mai dificile (5c). Depasim o regrupare clasica si continuam pe o fisura de 6a, apoi peste o surplomba. Pasul de la iesire este de 6a+, iar dupa acesta urmeaza o portiune delicata cam pe la 6a unde ar fi util un friend. Regruparea este la 60m de la plecare intr-o clepsidra uriasa si un piton foarte solid.

LC4: escaladam o fisura in sus, bine asigurata. Este destul de dificila, cu prize mici la picior. Dupa aproximativ 15m de la plecare este pasul traseului la liber, care situeaza lungimea undeva la 7a/7a+. Dupa acest pasaj, urmam o fisura mai simpla peste o surplomba si un mic diedru cazut si regrupam comod intr-o creasta secundara. Lungimea are 40m si este foarte bine asigurata. Ca si pasaje impuse nu cred ca depaseste 6a.

LC5: Putin mai jos si la dreapta escaladam un horn continuat cu o fisura si un horn mai facil.

LC6: Continuam facil pe un parcurs comun cu Creasta Frumoasa pana in Braul de Sus.

Retragere: cea mai facila retragere este sa mergem spre stanga pe brau pana la acul de la Amvon si chiar inainte de acesta sa coboram pe o poteca foarte clara care ne scoate prin Valcelul cu fereastra pana in Braul de Mijloc, apoi spre stanga pe la Refugiul sperantelor si jos pe traseul de urcare.

Nota: pentru escaladarea traseelor din zona este necesar sa achitati taxa catre Parcul National Piatra Craiului si sa luati legatura cu cei de la parc pentru a le cere acordul sa parcurgeti respectivul traseu.

Alpinismul si escalada sunt sporturi periculoase. Toate informatiile si schitele prezentate aici le veti utiliza pe propria raspundere, cunoscand riscurile la care va expuneti la parcurgerea unor trasee in teren alpin.