Monday , 20 November 2017
Traseul Brasovenilor

Traseul de fata se gaseste in Turnul Mare al Zacotelor, in Cheile Crovului. Peretele este de natura calcaroasa, vertical in marea lui parte, destul de compact, cu o inaltime maxima de 250-300m. Aici au fost deschise aproximativ 15 trasee de alpinism clasic in anii 70-80, uitate insa, din nefericire, dupa premiera. Traseul de fata a este foarte bine asigurat, are o catarare placuta pe stanca solida si cu privelisti superbe. Recomand parcurgerea primavara sau toamna, cand nu e prea cald in perete.

Vreau sa mentionez ca in momentul parcurgerii, am ratat ultimele doua lungimi de coarda si am iesit prin Traseul Dinamo I. In consecinta, schita ii apartine lui Cornez Zarescu. El a nimerit corect si ultimele doua lungimi de coarda.

Ca si materiale, e bine sa aveti 20 de bucle echipate, scarite, ciocan, pitoane si cateva asigurari mobile.

Acces: Venind dinspre Bran, inainte de Podul Dambovitei se face stanga spre satul Cheia si se merge cativa km pe un drum de pamant pana la un podet unde este indicatorul cu Cheile Crovului. Aici se lasa masina si este un loc foarte bun de cort. Poteca este facila si in 45 min suntem la baza peretelui.

Odata identificat peretele mare al Zacotelor, treceti pe langa el si dupa ce isi schimba orientarea, urcati pe un grohotis spre dreapta. Treceti o saritoare si ajungeti intr-un amfiteatru mare, cu peretele in partea stanga. Traseul nostru se desfasoara in treimea stanga a peretelui vizibil, cam cu 15m inainte ca acesta sa isi schimbe orientarea. In prima lungime vizati o fisura verticala. In iarba (care este inclinata), daca va veti uita cu atentie, veti gasi o regrupare cu doua pitoane in locul din care pleaca traseul.

LC1: Plecati in sus usor stanga pana prindeti fisura verticala vizibila de jos. Aceasta merge usor dreapta si aduce putin cu o arcada in partea finala. Regrupati comod intr-o mica nisa in dreapta.

LC2: Plecati in sus peste niste fisuri subtiri bine asigurate. Regrupati comod dupa 40.

LC3: La plecarea din regrupare este un horn destul de simplu, un mic traverseu stanga, apoi dreapta inapoi, urcam o fisura si ajungem la baza unui horn. Pitonul din interiorul hornului are inelul rupt. Aici se mai pot monta cateva asigurari mobile. Hornul este dificil. Odata iesiti din horn, regrupam in partea stanga.

LC4: plecam spre dreapta si, dupa o zona usor friabila, regrupam incomod la baza unei fisuri deschise.

LC5: urcam in continuare aceasta fisura, artificial la inceput, apoi la liber, cu pasi foarte frumosi. Regrupam comod pe un prag mare in stanga, la un piton. Nota: pe schita lui Cornel, lungimile 4 si 5 sunt unite cu 50m. Noi le-a facut clasic, sa nu frece sforile.

Aici noi am gresit linia si am iesit prin traseul Dinamo I (nicidecum o varianta usoara; la momentul respectiv am petrecut peste doua ore pe ultima lungime a acestuia care e destul de solicitanta). Traseul Brasovenilor continua de fapt diagonal dreapta peste o zona spalata, pana prinde fisura pe care am parasit-o mai jos. Nu se vad asigurari, dar mergeti pe incredere. Pentru ultimele doua lungimi de coarda, urmariti cu atentie schita, care este foarte bine facuta.

Retragere: se urmeaza un hatas spre dreapta pe linia crestei, se trece o strunga si dupa aprox 15 min, la limita padurii se gaseste o varianta usoara de a cobora in dreapta pana in marcajul turistic.

Nota: Alpinismul si escalada sunt sporturi periculoase. Toate informatiile si schitele prezentate aici le veti utiliza pe propria raspundere, cunoscand riscurile la care va expuneti la parcurgerea unor trasee in teren alpin.

brasovenilor

Schita de Cornel Zarescu.