Monday , 22 January 2018
Traseul Aurel Irimia in Peretele Claii Mari

Traseul Aurel Irimia este unul dintre cele mai dure si mai frumoase din Bucegi, fiind la vremea lui un traseu de referinta. A fost pitonat in Claia Mare din Bucegi de catre Dumitru Chivu, maestru al sportului, Miclos Nagy si Matei Schenn.  Pot spune ca pe lungimi se recunoaste stilul fiecaruia. Din cate imi povestea d-l. Chivu, e usor de recunoscut care sunt punctele dificile unde nu se mai putea trece cu pitoane si l-au pus la inaintare pe Miclos Nagy sa urce pasajele de liber expus. Tin minte povestile lui Bulinel (Octavian Bratila), care spunea ca acesta a fost cel mai dificil si periculos traseu din viata lui, unde toate pitoanele ieseau cu mana. In mod sigur, a trait intens pe la cozile de matura batute in alveole pe ultimele lungimi. Traseul are suficiente pitoane solide, iar la cozile de matura au ramas alveole curate si vechile expansoare, asa ca este foarte sigur si frumos. Traseul este cotat 6A, e decent sa faceti un 6b, A0 ca sa il pacurgeti. Peretele are aproximativ 200m diferenta de nivel, este conglomerat compact, de cea mai buna calitate. Cand am parcurs traseul, l-am si reparat. Acum fiecare regrupare are cate un spit, iar pe lungimi mai sunt inca 7 spituri in total, in punctele mai problematice.

Acces: plecam pe Jepii Mari, marcaj turistic si facem dreapta pe firul Vaii Comorilor. La confluenta cu Comorile Branei facem dreapta, pe Comorile Claii si putin mai sus vedem deja peretele Claii Mari. Urcam pe braul care il delimiteaza la baza si identificam linia traseului 23 August chiar la inflexiunea peretelui, intr-un diedru-fisura cu multa iarba. De aici, 7-8m mai in stanga, pe fata, vedem primele pitoane din Aurel Irimia. Timp de acces: 2-3h.

LC1: Urcam cateva pasaje superbe pe la gradul 6b, dupa care incepem un lung traverseu stanga si dupa o scurta fisura, vedem regruparea in stanga.

LC2: Plecam in sus pe o fisura, 7- la liber, dupa care ne angajam intr-un traverseu ascendent dreapta, ultima bucata pe o fata superba cu muste la picioare. Regrupam pe un prag foarte comod in stanga.

LC3: Este o lungime cu mai multe variante. E bine de stiut ca in dreapta, la mica distanta, se afla traseul 23 August. Noi am plecat spre dreapta pe un diedru clar cu 2-3 pitoane slabe, dar cu bune posibilitati de mobile. Dupa o prispa buna ajungem la al doilea spit de unde facem un lung traverseu stanga pana in regrupare. Traverseul are cam 6b, e bine sa fim atenti aici. Stiu ca aceasta lungime le-a pus probleme la premiera, de-asta sunt pitoane si pe unde am luat-o noi, dar se pare ca ulterior au prins ceva mai jos o fisura spre stanga care i-a dus diagonal in regrupare. Oricare din variante, a treia regrupare e putin incomoda, dar foarte solida si mai are si un spit.

LC4: Probabil cea mai frumoasa lungime a traseului. Plecam pe o fata in sus, trecem de un expansor si de o placa, apoi prindem o fisura diagonal dreapta pana intr-o zona mai cazuta. Continuam in sus pe un diedru foarte frumos cu o iesire dificila intr-o regrupare in dreapta, pe un prag de gresie.

LC5: Plecam spre stanga pe o arcada foarte frumoasa continuata de o fata spalata si dupa 30m regrupam incomod.

LC6: Urcam 2m, apoi mergem spre dreapta pana la o linie de expansoare vechi peste o fata spalata si usor surplombanta. Dupa aceasta fata, prindem o fisura scurta in stanga si continuam in sus usor dreapta pana in regrupare. Aceasta se face pe un prag comod.

LC7: Plecam in sus pe o fisura pitonata, apoi printr-o zona usoara pana la un diedru care ne scoate la jnepenii de pe varful Claii Mari.

Retragere: mergem pe Braul lui Raducu pana in Jepii Mari sau Jepii Mici (stanga sau dreapta, cum preferati) si coboram pe marcajul turistic pana in Busteni.

Nota: Alpinismul si escalada sunt sporturi periculoase. Toate informatiile si schitele prezentate aici le veti utiliza pe propria raspundere, cunoscand riscurile la care va expuneti la parcurgerea unor trasee in teren alpin.

Picture 007

Picture 012Picture 016Picture 021 Picture 025 Picture 030 Picture 031 Picture 042