Monday , 20 November 2017
Slackline

Slackline

Chiar dacă mersul pe sfoară este practicat de mai multe sute de ani, slackline-ul ca sport s-a născut abia in 1980, in Yosemite. Adam Grosowsky şi Jeff Ellington au fost primii care

s-au gandit la folosirea unei chingi şi la intinderea acesteia. In Yosemite, acest sport s-a dezvoltat şi a adunat foarte mulţi adepţi. Astăzi sunt mulţi care vin in acest parc naţional

numai pentru slackline şi highline, fără a fi preocupaţi de alte sporturi.

DSC_0328Dar ce este slackline-ul? Chiar numele ne dă primele indicii: mersul pe o sfoară nu foarte bine intinsă. Acest sport se practică folosind chingi tubulare simple, ancorate la inălţime mică de sol şi prinse la capăt. Highline este in principiu acelaşi lucru, dar inălţimea este mult mai mare, iar chinga mult mai rezistentă. Se folosesc şi măsuri de siguranţă. Toţi marii căţărători din Yosemite practică acest sport. Este o delectare in zilele de pauză in Camp 4. Ron Kauk şi Dan Osman au fost printre primii care au montat şi au reuşit să meargă pe highline. Vestite in zonă sunt The Spire (cu peste 1000 m sub picioare, iar in spate, Cascada Yosemite, una dintre cele mai mari din lume) şi Rostrum, cu 600 m sub picioare.

Recent, celebrul Dean Potter a reuşit să meargă solo pe highline-ul de la The Spire.

Highline-ul de la Rostrum este mai uşor de montat. Trebuie să coboraţi intr-o şa, să urcaţi o lungime de 6a pe mobile şi găsiţi imediat spiturile pentru highline. Lungimea acesteia va fi in final de 30 m.

Highline-ul The Spire este mai scurt, dar mult mai dificil de montat. Pentru realizarea lui trebuie să căţăraţi o lungime de A2/C2, iar la un punct de ancorare veţi folosi protecţii mobile. In zonă se mai poate monta un highline intre Cathedral Spires. Este chiar mai dificil de montat decat celelalte două şi mai puţin frecventat. Lungimea sa este insă de aproape 70 m!!!

Sportul s-a extins rapid, iar acum se practică in multe ţări. In Norvegia, de exemplu, s-a realizat un slackline la o inălţime mai mare de 1000 m. In Romania, sportul se află la inceput, dar poate in viitor vom vedea un highline montat pe Pintenul Văii Albe…

Primii paşi pe un slackline

Materiale necesare

Pentru a realiza un slackline veţi avea nevoie de o chingă tubulară de cel puţin 25 m. Aceasta trebuie cumpărată de la magazine cu specific montan, trebuie să reziste cel puţin 20 kn şi să fie cat mai statică. Sunt mai bune cele care au striaţii. Pe langă chingă, veţi mai avea nevoie de cateva carabiniere, 1-2 inele de rapel şi două anouri lungi. Căutaţi doi copaci solizi, nu foarte depărtaţi (pentru inceput, maxim 10 m). Spaţiul dintre aceştia trebuie să fie drept şi cat mai curat (depreferinţă iarbă sau nisip).

Sistemul pe care il voi prezenta se numeşte Z-Drag şi este foarte eficient şi uşor de realizat. Pentru inceput vă recomand să fixaţi linia la circa 70 – 80 cm de sol, pentru a evita accidentările.

Puneţi un anou in jurul unui copac, să-l numim A. Realizaţi o buclă la un capăt al slackline-ului cu un nod coada vacii şi prindeţi-le pe toate cu o carabinieră (fig 1).

Intindeţi uşor chinga pană la celălalt copac (B), verificand dacă işi păstrează orientarea. La sfertul distanţei dintre cei doi copaci, capătul B, realizaţi un nod cu un inel de rapel şi o carabinieră (de preferinţă, ovală), ca in figura 2.

Montaţi al doilea anou pe copacul B, la aceeaşi inălţime cu primul. Ataşaţi două carabiniere. DSC_0364Treceţi chinga prin carabiniera de jos (fig 3), de jos in sus, apoi prin carabiniera cu inelul, tot de jos in sus (fig 4). Treceţi apoi chinga prin carabiniera 2 de sus in jos (fig 3) şi iaraşi prin carabiniera cu inelul de rapel, dar de data aceasta pe sub spira anterioară şi de sus in jos (fig 5).

Verificaţi dacă nu este răsucită chinga. Puteţi trece la intindere, dar cel mai probabil veţi avea nevoie de cel puţin 2 – 3 oameni pentru a intinde satisfăcător chinga. Slackline-urile mai lungi se montează la o distanţă mai mare de sol. Căzăturile vor fi şi ele mai mari, insă… Pentru intinderea celor de peste 25 m, puteţi folosi un al doilea sistem Z-Drag cu blocator.

1Cel mai important este ca la jumătatea sistemului să nu atingeţi solul cand staţi pe chingă.

Highline-urile sunt mai dificil de realizat. In primul rand, prin chinga tubulară se trece o altă chingă, mai subţire, dar la fel de rezistentă. Chinga se va monta in două straturi, unul nefiind intins aşa riguros. Punctele de intindere sunt de cele mai multe ori spituri. Acestea trebuie foarte bine egalizate. Chiar dacă vă vine greu să credeţi, o chingă de 50 m bine intinsă poate dezvolta o forţă de 10 – 12 KN , fără a se urca nimeni pe ea. Se spune că nu se pot realiza highline-uri mai lungi de 130 m, intrucat cedează materialele. După ce reuşiţi să intindeţi un highline, vă prindeţi cu un zelb lung de acesta (de preferinţă, un zelb dublu, cat mai rezistent).2 Cea mai sigură metodă este să puneţi de la inceput un inel gros pe chingă şi să vă legaţi de acesta cu zelbul prin nodul opt prin urmărire. Trebuie să aveţi grijă insă că in cazul unei căderi, dacă nu prindeţi chinga, zelbul se va răsuci violent.

Primii paşi

Pentru inceput este bine să ştiţi care sunt primele lucruri pe care să le faceţi pentru a invăţa corect acest sport. In primul rand, nu trebuie să vă speriaţi dacă vă tremură picioarele foarte tare cand urcaţi pe slackline. Este ceva normal pentru primele zile.3 Slackline-ul se exersează cel mai uşor desculţi, intrucat simţiţi mai bine unde puneţi piciorul. Păşiţi la . din lungimea chingii (acolo este mai uşor), la capete. Puneţi un picior de-a lungul chingii şi călcaţi puternic. Ridicaţi-vă. Nu incercaţi să mergeţi. Găsiţi-vă intai echilibrul static, intr-un singur picior. Ţineţi intotdeauna capul drept şi fixaţi-vă un punct in faţă la nivelul capului unde să focalizaţi. Acesta este cel mai important lucru: poziţia capului. Dacă reuşiţi să ţineţi capul drept şi exact deasupra chingii, veţi reuşi mult mai uşor să vă menţineţi echilibrul. Picioarele trebuie să fie uşor flexate, iar spatele drept. La inceput puteţi folosi  ajutorul unui prieten dacă socotiţi urcatul prea dificil.  Pentru echilibrare puteţi folosi mainile, piciorul liber, dar şi corpul. Nu staţi rigizi, mişcaţi-vă tot timpul pentru a descoperi echilibrul.4

După ce reuşiţi să staţi suficient de mult intr-un picior (de cele mai multe ori, dreptul), faceţi un pas scurt şi invăţaţi să staţi pe piciorul stang. Cand cădeţi, aveţi grijă să nu vă arunce chinga, intrucat lucrul acesta poate fi violent. Săriţi cand socotiţi că nu mai controlaţi situaţia. După ce invăţaţi să staţi pe fiecare picior, puteţi incepe să faceţi primii paşi. La mersul inainte sunt mai multe stiluri. Paşii mici şi deşi sunt dificil de realizat şi vă asigură o avansare lentă. Paşii mai mari, cu genunchii flexaţi bine vă asigură o inaintare mai rapidă. Stilul „alunecat” presupune să faceţi un pas mic şi apoi să impingeţi piciorul din faţă pe chingă incă 40-50 cm.

Întoarcerile

Stilul corect pentru o intoarcere presupune intai să invăţaţi să staţi pe chingă cu tălpile perpendiculare pe aceasta, lucru evident dificil. După ce invăţaţi să staţi in acest fel, puteţi incerca să vă intoarceţi uşor.

Urcările5

Urcările pot fi la randul lor spectaculoase. Urcarea din şezut este o tehnică uzuală, dar destul de greu de deprins. Chinga trebuie să fie mai sus de nivelul şoldului. Aşezaţi-vă pe ea şi prindeţi partea din spate cu o mană. Urcaţi-vă un picior pe ea şi impingeţi-vă corpul cu mana din spate, punandu-vă greutatea pe acest picior. Impingeţi puternic in el. Este dificil la inceput, dar cu timpul veţi invăţa cu siguranţă.

Săriturile

180 de grade

Aceasta presupune o săritură in urma căreia să schimbaţi direcţia cu 180 de grade printr-o rotire. Pentru a deprinde tehnica puteţi să realizaţi un slackline de 1 m lungime şi foarte aproape de sol.

360 de grade

Această săritură presupune o rotaţie completă. Este nevoie de mult antrenament.

Backflip

Este o săritură dificilă şi pretenţioasă care aduce mult cu gimnastica. Trebuie să săriţi in spate executand o rotaţie in aer şi revenind in aceeaşi poziţie ca la plecare. Riscurile sunt destul de mari. Cel mai bine invăţaţi să realizaţi această săritură la sol pe o saltea.

Stand-up

Presupune o săritură de pe sol pe chingă.

180 stand-up

Presupune să staţi pe sol cu spatele la chingă, să săriţi, să vă intoarceţi in aer şi să aterizaţi pe chingă, rămanand in echilibru.

Alte trick-uri

Mersul cu întoarceri

Presupune să faceţi un pas, să vă intoarceţi, faceţi un pas cu spatele, iar vă intoarceţi, apoi unul cu faţa etc. Este un stil dificil.

Surfing-ul

Acesta este un trick vestit care presupune să realizaţi un balans cat mai mare pe o chingă lungă, balans pe care să-l puteţi controla insă. Trebuie să ţineţi intotdeauna capul deasupra poziţiei iniţiale a chingii.DSC_0466

Cu mâinile la spate

Incercaţi să mergeţi cu mainile la spate sau in buzunare. Este mult mai greu, intrucat trebuie să vă menţineţi echilibrul din corp şi din piciorul liber.

Legat la ochi

Acest stil presupune multă experienţă in slackline, intrucat nu veţi mai vedea punctul ţintă.

Beneficii

Slackline-ul ajută la dezvoltarea echilibrului, atat de necesar la escaladă. Pentru realizarea echilibrului, aparatul locomotor foloseşte in special muşchii laterali ai gambelor, abdomenul şi spatele. Veţi constata după primele incercări pe slackline că veţi face febră musculară. Slackline puteţi realiza deasupra apei, in curtea din spatele casei, in spatele blocului, in parc, la munte in zilele de pauză etc. Unii au reuşit să monteze slackline şi in deşert, folosind pucte de ancorare la sol şi trepiede speciale pentru ridicarea chingii.

Acesta este un sport dificil, dar plin de satisfacţii, care vă poate umple o jumătate de oră după căţărat sau in zilele de pauză.DSC_0357

Articol publicat in Revista KNOX.

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top

The forecast for Bucharest, Romania by Wordpress Weather

Descargar musica