Friday , 15 December 2017
Fisura Alba

Traseul Fisura Alba este una dintre capodoperele lui Emil Coliban, unul dintre cei mai valorosi alpinisti ai generatiei sale. Linia traseului este dura, iar pitoanele nu sunt cele mai bune intotdeauna, lucru de altfel cunoscut la traseele d-lui Coliban. Recomand in consecinta un set de frienduri de la 0.2 la 3, un set de nuci, un set de tricamuri, ciocan si pitoane. Traseul se parcurge integral la liber. Gradul traseului a fost propus 5A clasic, iar la liber este 6b. Recomand sa nu va lasati indusi in eroare de cotatia clasica de numai 5A, pot sa va asigur ca traseul este mult mai dur decat alte 6A-uri sau 6B-uri din zona. Pe schita am trecut 6A intrucat mi se pare mult mai apropiat de realitate. Dupa ce l-am parcurs cu Mihai Sima, am lasat cate un spit in regruparile mai problematice.

Acces: urcam din Busteni pana in Circurile Vaii Albe, prindem poteca dintre circuri si, chiar inainte sa facem ultimul traverseu spre Circul de Piatra, vedem un piton marcat cu vopsea rosie. De aici in sus este parcursul comun a mai multe trasee, printre care si cel ales de noi.

LC1: escaladam asadar un diedru generos jalonat cu pitoane. Putem sa mergem si putin in paralel, intrucat este foarte facil. Regrupam comod intr-un intrand micut dupa 80m. Gradul nu este mai mare de 3 pe aceasta lungime.

LC2: urcam spre dreapta pe niste trepte si fisuri usoare. Regrupam dupa 40-50m la un piton destul de bun intr-un loc in care scrie eronat Eftimie Croitoru cu litere farte mari, sub niste praguri de gresie, cam la 7-8m in stanga de intrarea corecta in Eftimie Croitoru. Un reper suplimentar ar fi niste tavanele de gresie si surplome care seamana cu litera Z.

LC3: plecam in sus peste niste praguri de gresie spre stanga. Urmeaza o mica surplomba, un diedru si la final o brana ascendent stanga unde se afla si spitul de regrupare langa un piton mai vechi.

LC4: continuam brana spre stanga, apoi prindem o fisura in sus si traversam iarasi stanga intr-o zona cu iarba. Urmeaza sa revenim in dreapta si regrupam incomod sub o surplomba in forma de Z, din gresie, la un spit si alte doua pitoane.

LC5: ne orientam spre tavanelul de gresie. Acesta este bine sa il depasim la liber, intrucat asigurarile nu sunt perfecte. Deasupra lui intalnim cel mai bun piton din traseu si poate din Valea Alba, in care ar putea regrupa 5 oameni cu 4 portalege. Putin mai sus este regruparea clasica pe care o depasim, Urmeaza o fisura foarte frumoasa si, dupa o zona putin friabila, ajungem la un loc de regrupare aflat langa o arcada micuta.

LC6: daca aveti sfori cu putin peste 60m (adica de 62m), puteti iesi dintr-o lungime intinsa in Braul Costilei. Cu 60m fix, secundul trebuie sa iasa cativa metri din regrupare sau capul sa regrupeze cu 5m inainte de iesirea din traseu, intr-o pozitie nu foarte comoda. O alta varianta este regruparea clasica, marcata pe schita ca regrupare intermediara. Lungimea pleaca putin spre stanga pe un prag, apoi tot in sus peste cateva fisuri, apoi pe o fata foarte frumoasa cu alveole si, duca cateva praguri de gresie, urmeaza un traverseu lung stanga. Ultimii 5m sunt vertical in sus peste o fisura scurta pana in Braul Mare al Costilei.

Retragerea se face fie pe Brana Aeriana sau Valea Scorusilor – Valea Galbinele pana la ref. Costila, fie in sus prin Hornul lui Gelepeanu pana pe Platoul Bucegilor.

Nota: Alpinismul si escalada sunt sporturi periculoase. Toate informatiile si schitele prezentate aici le veti utiliza pe propria raspundere, cunoscand riscurile la care va expuneti la parcurgerea unor trasee in teren alpin.

Mihai Sima pe ultima lungime de coarda.