Thursday , 24 August 2017
Eye of Allah

Anul acesta am planificat o saptamana intreaga in desertul de la Wadi Rum… 2 zile in Aqaba, la mare si ultima in Amman. S-a dovedit o alegere inteleapta. Au fost locuri foarte frumoase, oameni pe care ii stiam din anii trecuti si temperaturi placute. Asadar, traseul pe care il voi descrie azi l-am facut pe la mijlocul excursiei si a durat cam doua zile, cu un total de 2-3 km de catarat si descatarat, orientare, organizat bivuac… ce mai, un traseu complex, dar care te plimba printr-o zona incredibil de frumoasa in inima unui masiv din desertul iordanian.

Ascuns asadar in desertul de la Wadi Rum se afla un traseu superb de-al beduinilor. Se pare ca partial si poate chiar integral cateodata, acestia se catarau desculti pe aici in cautarea ibecsilor sau a iepurilor care traiesc pe platoul somital. Pare incredibil, dar beduinii sunt buni cataratori si nu stiu sa foloseasca o coarda. Se bazeaza pe forta si pricepere. Numele traseului vinde de la o grota uriasa aflata in partea superioara a peretelui… grota prin care se trece, iesindu-se astfel pe domurile somitale.

De anul trecut am invatat ca in desert poate sa fie frig noaptea, iar un bivuac pe sus e cel mai bine sa fie comod si calduros. Asa ca am impachetat cu noi, pe langa un set restrans de frienduri, 2 hex-uri, si 6 bucle echipate… sac de dormit, izopren, polar, amnar, mancare si 5 litri de apa de persoana. Rucsacul astfel format era destul de voluminos, mai ales pentru pasajele de catarare care urmau.

Am plecat de la Atif, beduinul la care stateam in sat, pe la 6.30. Cam intr-o ora am ajuns la baza traseului, pe un culoar larg cu blocuri cazute. Ne-am legat in coarda si am demarat repede in sus, peste cateva pasaje pana in gradul 4, pe fisuri mai largi ca pumnul si o traversare interesanta cam la 40m. Dupa 80m am regrupat comod, la baza unei fisuri diagonale peste care a plecat Rudy. A urmat o lungime frumoasa, cam pe la gradul 5 de acolo, cu fisuri solide si un traverseu lung la final. Terenul fiind mai facil in sus, ne-am dezlegat. E bine sa stii ce faci in aceasta zona, expunerea e mare, cu sute de metri sub picioare si nu e indicat sa eziti prea mult.

Plecarea pe prima lungime de coarda.

Pasaje frumoase pe fisuri.

Ne-am dezlegat asadar si am continuat o creasta pe pe cateva sute de metri. Directia e indicata cu momai, dar e foarte importanta cartea, altfel sunt multe directii in care poti gresi traseul. Noi am gresit pret de vreo 5 minute pe traseul Hammad, dar ne-am intors si am intrat intr-un horn ingust pe care urma sa il descataram.

Pe aici, fara sfoara.

Eye of Allah, peretele propriu-zis si grota uriasa. Traseul nostru urmareste in principal fisurile care ies in stanga grotei.

Descatarare in hornuri.

Au fost pasaje interesante, cu ramonaje frumoase. Partea finala am rapelat-o dintr-o clepsidra mare.

Dupa inca putin decatarat si un traverseu, eram in inima marelui Siq, un canion urias care spinteca masivul Jebel Rum. Pe o clepsidra masiva se vedeau urme de coarda, sapate 2-3 cm in piatra moale. Pe acolo trebuia sa facem in rapel in canion si sa cataram in partea cealalta. Nu e dificil, dar e interesant…

Rapel pe dupa o clepsidra interesanta.

si dupa, ne-am legat in sfoara pentru un traverseu mai dificil si o fata verticala, pe la gradul 5- de acolo (7- la noi)… si ne-am trezit pe un promontoriu in Siq, la baza peretelui care marcheaza portiunea mai dificila a traseului.

Putin solo cu sfoara.

Cu rucsacul de 40l prin fisuri. Pasaje frumoase si chei de mana.

Am pregatit materialele si am plecat in sus pe o fisura verticala cam de mana. Cu rucsacul in spate mi s-a parut destul de dificila. 5-ul din topo ar avea alte valente la noi in tara. Partea finala a lungimii a fost marcata de frecarea sforii pe o fata cazuta. Am regrupat comod la o clepsidra si am inceput sa trag sfoara cu ambele maini. Era bun un sistem de scripeti.

Vedere de pe platou. Apusul peste Nassrani.

Intr-o regrupare in partea superioara a peretelui.

De aici in sus, Rudy a avut un pas mai ‘heirupist’ la plecare, apoi o catarare superba pe o fata dura de gresie neagra. A regrupat la intinderea corzilor, la o ingemanare de sfori pentru rapel… Eye of Allah fiind folosit de multi ca linie de rapel.

Dupa ce m-am fript cu prima lungime de 60m, nu mai voiam sa trag de sfori… asa ca am regrupat dupa 20m in canion, am plecat iarasi spre dreapta si am regrupat dupa 30m, apoi inca o data 30m, apoi in sus peste cateva pasaje mai expuse si am iesit in grota uriasa care marcheaza iesirea din perete. Privelistea este incredibila, cu desertul si muntii de vizavi. Pe creasta de jos am zarit o echipa de scotieni pe care ii cunosteam… si aveam sa ii reintalnim la coborare.

Grota uriasa care da numele traseului.

Dupa ce am iesit din grota a urmat o portiune mai simpla, o fata cazuta, apoi un traverseu si o descatarare dificila, unde a fost nevoie de multa atentie. Desi e marcat cu momai, traseul nu este foarte evident. Am avut de catarat un horn destul de dificil si o fata usor cazuta pe care am si asigurat de cateva ori. Aici eram la baza East Dome, pe un platou urias si cu o priveliste foarte frumoasa in toate partile.

Urcarea pe East Dome nu a fost in niciun caz elementara. Cotata 4+, este o panta cam la 60 de grade fara prize, numai la aderenta, pe 100m. Destul de riscant, nu ar vrea nimeni sa cada pe razatoare tocmai aici. Pe dom am iesit cu ultima raza de lumina.

Dupa o descatarare facila, am facut un rapel si am ajuns in sfarsit pe pamant… adica nisip. Noaptea e mai dificil sa vezi momaile. Am cautat pret de cateva ore, timp in care ne-am si catarat pe domuri, dar a venit un moment in care linia de momai nu mai era de gasit… asa ca am ales un loc somod de bivuac si am inceput sa adunam lemne. Am construit o vatra de foc cu cateva lespezi si in cateva secunde am aprins focul cu amnarul. Am dormit foarte bine sub cerul instelat si, spre deosebire de 2013, nu mi-a fost frig absolut deloc.

Bivuac regal.

Focul intr-un ‘one million star hotel’. Si cu luna plina.

Dimineata ne-am trezit odihniti, am mancat bine si am plecat in cautarea momailor. Le-am gasit, erau peste cateva pasaje expuse in descatarare. Era putin probabil sa le fi vazut noaptea. Dupa cateva sute de metri de catarare facila, pana in gradul 3-4, am ajuns pe Pit Dome, apoi la Juniper Flats, o campie uriasa de unde am prins o linie de momai spre stanga… si am continuat peste domuri pana la un rapel de 30m in Marele Siq. Zona este impresionanta. Traversam din nou Marele Canion de aici. Apoi, o catarare scurta ne-a scos intr-o alta zona cu domuri de unde am coborat la linia traseului Hammad, mult mai bine marcat cu momai. De aici stiam drumul si recunosteam locurile de anul trecut. Totusi nu e simplu. Sunt portiuni lungi de descatarat, locuri in care se poate pierde traseul, rapeluri si un adevarat labirint de domuri. Ne-am intalnit din nou cu englezii, care pierdusera traseul si au dormit in canion. Erau convinsi ca mai au putin pana pe varf… a trebuit sa ii desumflam. Timpii din cartea lui Howard sunt, asa cum scrie si la o nota de subsol… ‘unforgiving’. Eu nu prea ma vad scotand timpii din carte vreodata.

Coborare pe traseul Hammad.

Dupa alta cateva rapeluri, dar pe teren cunoscut, am ajuns in canion din nou si am refacut prima parte a traseului de la urcare in sens invers. Ajunsi la Atif, am studiat basicile de la picioare. Mergeam de parca aveam cuie in bocanci…

Macar Atif ne-a gatit ceva de calitate: Kofta cu legume la cuptor si cu multe condimente. Am mancat o tava uriasa.

Si cateva filmulete din timpul ascensiunii: