Thursday , 24 August 2017
East Face of Volcanics Tower, un traseu neasteptat

De trei ani de zile de cand detin ghidul lui Howard cu zona Wadi Rum si la a treia vizita, dupa multe ezitari… ne-am decis sa incercam unul dintre traseele lui Wolfgang Haupolter si Albert Precht. Poate ca nu sunt niste nume sonore pentru cei mai multi, dar in Iordania, Haupolter a deschis cele mai multe trasee de departe. Unul dintre traseele sale poarta numele de 601, adica premiera numarul 601!!!

Din relatarile celor care au repetat traseele lor, am aflat ca gradele sunt cu mult mai dificile decat scrie, retragerile pot fi infricosatoare, iar fetele de stanca se parcurg fara protectii. Chiar in ghidul de mai sus este o pagina speciala in care scrie ca rutele celor doi sunt foarte angajate, nu s-au folosit spituri, iar gradele sunt neiertatoare!

Asadar, cu mare precautie, am ales un traseu cotat D+, East Face in Vulcanics Tower, o zona noua pentru noi. Am plecat la la 6.30 dimineata, iar la 7.30 intram deja in traseu. Pe masura ce ne apropiam, ne dadeam seama ca e un traseu cat se poate de serios… Peretele are aproximativ 300m, iar gradele maxime trecute pe schita sunt IV+… si totusi nu as tinde sa ii cred.

Turnul pe care se desfasoara traseul nostru. East Face.

Prima lungime incepe cu un diedru facil, poate un 6+ in muntii nostri pe spituri… dar aici pe asigurari mobile gradul este IV… apoi apare un offwidth in toata regula. Era un piton acolo (probabil batut de repetitori). Am mai asigurat cu dificultate dupa un bolovan incastrat si dupa cateva ezitari, m-am angajat in fisura de 30cm grosime. Presiune cu spatele, chicken wings, chei de genunchi… foloseam pentru prima data aceste tehnici de off-width si au venit natural. M-am bucurat sa scap din acest pasaj dificil si am continuat pana in regrupare.

Un offwidth interesant pe prima lungime de coarda.

In prima regrupare.

Pe a doua lungime urma un horn spalat bine, larg cam de 70cm. Rudy a suflat la plecare un plasament de friend si a facut un nor de praf. A urmat apoi o catarare frumoasa in horn si o fata verticala scurta l-a scos in a doua regrupare. L-am gasit regrupat la doua clepsidre generoase. Am plecat asadar dintr-o regrupare comoda pe un horn larg, marcat de doua fisuri. Asigurari bune, imi aduc aminte de un hex care a intrat intr-un locas special creat pe dimensiune. Dupa un mic traverseu dreapta pe un diedru nisipos m-am angajat pe o fata usor cazuta fara asigurari pana in regrupare. Am regrupat foarte comod la doua frienduri si un tricam.

O lungime superba pe fisuri, cu o bavareza comoda.

De aici in sus, poezie… se vede un offwidth de toata frumosetea. Rudy l-a abordat in ramonaj, putin incomod si a asigurat ceva inainte de un traverseu stanga. O fata scurta l-a scos intr-o regrupare dintr-un canion micut. Ceva mai in dreapta si in sus a urmat o lungime superba pe fisuri, asigurari ideale si grade moderate. Am regrupat pe o platforma uriasa, de unde, dupa putina plimbare spre dreapta am ajuns la baza ultimelor doua lungimi de coarda.

Un nou offwidth dificil.

Si un spit beduin.

Cea care mi-a revenit mie a fost o fisura superba, de 40m lungime, iar Rudy a avut o fata usor cazuta si o bavareza lunga unde i s-au blocat corzile, asa ca am venit ca Mos Craciun cu o sfoara facuta colac peste rucsac si filat pe cealalta. Pasul de IV de pe aceasta lungime ar fi avut un 7- clar la noi. Iar pe fisura mea a fost o portiune interesanta, de asemenea.

Poate cea mai frumoasa lungime din traseu.

Ultima lungime. S-a blocat coarda rosie si am venit ca Mos Craciun.

Iesirea din traseu.

Filand corzile pe turn.

Haupolter si Precht indicau 2 ore pentru parcurgerea acestui traseu. Noi l-am facut in 6, in conditiile in care nu am pierdut vremea pe drum. Au fost totusi 300m de perete pe asigurari mobile, in teren nou si cu dificultati de orientare. Cum zicea si Rudy, numai sa schimbam materialele intre noi si sa ne descaltam in regrupari insemna o ora pentru 10 lungimi.

Nu degeaba se numeste Turnul Vulcanic.

Retragerea a fost o adevarata perla. Sus, peste tot este o mare de lava vulcanica intarita, de la marimea unei nuci pana la forme ciudate care aduc cu rezidurile de la o cocserie mai mult. In acest peisaj selenar ne-am apucat sa cautam drumul. Dupa o ora de urmat o poteca pe momai, am trecut de un bloc incastrat intr-un canion si in dreapta am ajuns deasupra unui perete… asa ca ne-am legat in coarda si am facut doua lungimi… dintre care prima expusa… in traverseu spre stanga pana la punctele de rapel. Adica am asigurat si as mai fi asigurat de cateva ori daca as fi avut la ce. Doua rapeluri ne-au adus din nou pe pamant si cu ultima raza de soare am ajuns din nou la baza traseului.  Stateam apoi si ne gandeam… Haupolter si Precht au trasee aici cu lungimi de gradul VI, VI+, VII-, VII si chiar VIII-. Imi e greu sa imi imaginez ce corespondente cu gradele franceze ar fi… Tin minte formularea unui francez care a repetat un traseu dificil de-al lor si a scris ca un pasaj de VI+ de pe schita e cam 6b+ fara posibilitatea de a asigura ceva. Oricum, usor, usor, data viitoare o sa incerc pasaje de V de-ale lor si poate ma risc si la un VI-, desi…