Tuesday , 17 October 2017
Ciubotica Ursului

Ciubotica Ursului este un traseu clasic dificil aflat in Turnul Galben al Dianei, in Piatra Craiului. Ca si cotatie este un 5A de 3 lungimi de coarda, din care doua dificile. As mentiona ca si cotatii impuse un 6+ si A2 modern. A fost pitonat de Dumitru Chivu, maestru al sportului.

Am parcurs traseul de doua ori, atat vara cat si iarna si pot garanta ca are pasaje piperate pentru toate gusturile. Au fost momente interesante mai ales iarna. In prima lungime am fost nevoit sa ies la liber pe un mixt dificil si m-am blocat cam la 6-7m deasupra asigurarii. Am reusit sa bat un piton slab si am traversat repede in stanga la linia corecta a traseului. A doua lungime a mers foarte usor la pioleti, iarba era inghetata si nici nu am simtit nevoia de asigurari suplimentare. A treia lungime insa a fost o lupta pe cinste. Au fost ceva pasaje pe care le-am trecut la artificial pe mobile, dar cateva iesiri pe stanca poleita cu gheata au fost cireasa de pe tort.

Acces: Urcam la Refugiul Diana, apoi in sus pana la baza Turnului Galben al Dianei. Continuam poteca spre dreapta pe la baza turnului si urcam pe la baza peretelui, parasind marcajul, spre intrarea in Hornul Festivalului. Chiar inainte de intrarea in horn, cand valcelul devine mai inclinat si peretii se apropie, vom vedea pe fata din stanga cum urcam o fisura pitonata.

1. Plecam pe aceasta fisura. Mai bine la artificial. Pitoanele nu au inelele sudate, ci numai indoite. Atentie deci. Pe la mijlocul lungimii, la o fosta pana de lemne este un pasaj mai dificil unde friendul cam aluneca (camalot rosu). Urmeaza o portiune mai facila si mai slab asigurata in consecinta, apoi un 7- superb de liber (sau artificial, dar atentie, un piton nu are ureche si daca vreti sa asigurati acolo, sa aveti cordelina pregatita). Regrupam comod in dreapta intr-o grota generoasa.

piatra craiului015

Prima lungime de coarda, inainte de un liber dificil.

2. Plecam peste grota in dreapta, urmeaza o fisura usoara apoi o zona cu vegetatie pana la baza unui perete mai inclinat unde regrupam comod la un piton Stubai foarte solid.

3. A treia lungime este de LIBER. Adica are putine asigurari (3 la numar) si urmareste o fisura intai putin spre dreapta, apoi in sus. Plecam asadar din regrupare pe o fisura verticala facila. In sus, la vreo 10-12m se vede un piton. Nu pe acolo e traseul nostru, ci spre dreapta! Asiguram un piton in dreapta si urmam o fisura oblica, pe prize putin scurse la picioare. Unde fisura se indreapta e un bun loc sa ne odihnim putin. Aici urmeaza un pas de 7- la un nou piton, apoi tot in sus pe o fisura care primeste foarte bine nuci si frienduri mici, dar nu are pitoane si nu a avut vreodata (asa zice si Cristea). Spre final intalnim ultimul piton al lungimii si regrupam foarte comod intr-o sa (batem piton).

Nota: pentru escaladarea traseelor din zona este necesar sa achitati taxa catre Parcul National Piatra Craiului si sa luati legatura cu cei de la parc pentru a le cere acordul sa parcurgeti respectivul traseu.

Alpinismul si escalada sunt sporturi periculoase. Toate informatiile si schitele prezentate aici le veti utiliza pe propria raspundere, cunoscand riscurile la care va expuneti la parcurgerea unor trasee in teren alpin.

piatra craiului005

A treia lungime de coarda. Pasaje poleite cu gheata.

ioana_maris

La iesirea din traseul Ciubotica Ursului, Piatra Craiului. De fericire ca am ajuns in creasta, am lovit langa piton cand bateam regruparea si am aplatizat un deget. Ioana a facut chei de mana pe toata ultima lungime pentru ca nu reusea sa scoata nucile altfel.

piatra craiului014

Pe la baza traseului in iarna lui 2006.

Retragere: Continuam sa urcam pana gasim un valcel care coboara facil spre stanga. Il urmam pana in talvegul comod al Valcelului Trecatorii Fortate. Coboram pe acesta pana gasim pitoanele de rapel, chiar unde se termina valcelul; Facem primul rapel de 20m, coboram putin si gasim doua puncte de rapel: unul in stanga cum coboram si altul putin mai jos chiar in firul valcelului la doua pitoane batute unul langa altul. Il recomand pe al doilea. Rapelul are 30m.

Ciubotica Ursului 5A (6+, A2)

2 comments

1. Prima lungime e cam gr 7 sustinut, miezul e acolo unde lipseste pana de lemn si tre sa pui friendul.
    Mai merg mobile si mai jos, optional.