Monday , 20 November 2017
Delta Orinoco – Jurnal de calatorie – Partea II

Campamentul e un adapost mare asezat pe un ponton pe malul apei. Decorul e idilic. Peste tot jungla, iar vizavi o comunitate de indieni warao. Am decis imediat ca in loc de 3 zile vrem sa stam 4… si i-am spus lui Alex putin mai tarziu. A fost incantat ca ne place si ne-am inteles imediat la bani.
La putin dupa ce am ajuns, a pus in functiune generatorul si s-a facut lumina. Cand au asezat hamacul, m-au rugat sa il incerc, sa vad daca e bine pus. M-am asezat asa cum te asezi intr-un fotoliu comod… numai ca s-a auzit o pocnitura si m-am trezit pe podeaua de lemn… se rupsese o sfoara. Am ras toti, si eu inclusiv, chiar daca mai simt si acum vanataia. Am mancat peste prajit cu yuka, am stat in hamac sa ne relaxam, am baut cuba libre si am facut baie in Orinoco.  Da, am facut baie in Orinoco noaptea… cu caimani si piranha intre noi. Nu a fost cel mai reconfortant sentiment, dar nu era nimeni speriat, asa ca nu ne-am facut mari probleme… cele cateva secunde cat am stat in apa de cand am sarit pana am iesit.
Somnul a fost destul de bun, desi pe la miezul noptii au inceput sa urle maimutele… un fel de raget metalic de tigru combinat cu leu si pantera, totul pus la un amplificator de 5 megawati. In plus de asta, ma scarpinam tot timpul de la muscaturile de puri-puri de pe Roraima… ma scarpinam pana la sange si puneam alcool… si incepeau iarasi sa ma manance.
Am reusit sa adorm si cu asta… si m-am trezit la rasarit.DSC_1621
Fuga pe ponton sa vad rasaritul. Am pus mana si pe o undita si dupa ce s-a trezit si Alex, am facut rost de piele de pui sa pun in carlig.
Putin mai tarziu, pe mal se zbatea primul piranha… nu mai mare decat palma, dar frumos colorat si cu niste dinti…
Am facut cateva poze cu el si l-am lasat inapoi in apa. Am pescuit in continuare si am mai prins cativa, plus alte soiuri de pesti necunoscuti mie…
A urmat micul dejun si am plecat cu barca intai in satul de vizavi. Acolo sunt case warao in care dorm 10-15 indieni in fiecare dintre ele… in hamace. Plin de copii, caini, haine intise la uscat. Am aflat ca aici nu exista ideea de casatorie sau consoarta… totul e o mare familie, cu plusurile si minusurile sale.
Ici si colo cate un animal de casa, fie el papagal, maimuta sau nutrie. Da, nutrie imblanzita. Cativa copii se jucau cu ea in apa, apoi au adus-o pe mal sa ne-o arate.
Alex a gasit carne de tapir de cumparat si ne-a intrebat daca mancam… eu am fost primul care am zis ca da, asa ca a cumparat o bucata pentru la pranz.
Ceva mai tarziu am fost la pescuit de piranha si am mai prins unul alb mai mare… si a venit ploaia. Drumul la intors a fost apocaliptic… Vant puternic, ploaie torentiala, frunze care cadeau peste tot… si barca sarea peste valuri amenintand parca sa se rupa la fiecare aterizare…
Masa de pranz a fost speciala… am mancat carne de tapir pentru prima data si pot spune ca a fost delicioasa. Era gatita cu sos de rosii, iar gustul ei aducea putin cu cel de carne de vaca, dar mai fina.
Dupa siesta, am plecat iarasi cu barca, fara ca Alex sa ne spuna unde. Prima oprire a fost intr-o padure de mangrove, sa prindem “cangrejos’, crabi adica. Ici si colo se vedeau crabi uriasi albastri iesiti dintre mangrove, dar nicicum nu ne puteam apropia de ei si eu nu as fi intrat in apa nici picat cu ceara. Alex era ca o pisica pe botul barcii, dar nu intelegeam ce vrea sa faca. La un moment dat, a sarit in apa, cu telul clar sa prinda un crab. Si dupa cateva incercari si nenumarate taieturi, a prins 3.DSC_1871
Dupa cangrejos am mers intr-un alt sat warao de unde au mai cumparat diverse pentru cina si apoi, pe un canal mai mic, ne-am dus la o alta comunitate warao mai primitiva. Acolo au iesit unele dintre cele mai spectaculoase fotografii la care ma puteam astepta. Era pe inserat si lumina era calda, fara umbre puternice, iar portretele sunt chiar autentice.
Chiar inainte de apus am ajuns la un indian care facea tigari naturale din coaja de copac. Ne-a primit pe pontonul lui si ne-a aratat cum le face.
Dupa lasarea intunericului am ajuns inapoi la campamento… acolo a urmat cina cu peste si cangrejos plus supa de cangrejos, statul in hamac si somnul… si bineinteles maimutele urlatoare (care am aflat ca se numesc howler monkeys).
De dimineata ne-am trezit ca de obicei la 6 si Alex ne-a adus cate o cafea pe ponton la malul apei. Deja stia cum vrem sa bem cafeaua. De ceai nu o sa intreb aici, ca nu or sa inteleaga de ce as vrea ceai cand au cafea… Au urmat micul dejun si siesta…
Apoi, cu o canoe mica pe canale. Alex ne-a dat in primire unui indian cu o canoe sparta care ne-a plimbat timp de 2-3 ore pe canale mici prin spatele satului. Ici si colo mai vedeam cate o barca plina de copii care se plimbau. Un catel era tot timpul pe langa noi, pe mal sau in apa. Era catelul indianului si pana la urma i-am facut loc in barca, motiv pentru care a fost foarte fericit. Nu stia cum sa se aseze mai usor sa nu deranjeze si sa il dam jos.DSC_1879
Canoea e facuta dintr-un singur trunchi de copac. Ici si colo e captusita cu carpe, unde are gaurit sau sparturi. Pe langa carpe se pune namol, iar prin namol se vede cum intra apa in barca. Totul e sa fii mai rapid cu scos-ul decat poate apa sa intre.
Mersul in canoe e cam ca pe camila sau pe elefant. Exista o perioada de 5 minute pana la jumatate de ora cat statul in sine este o experienta noua si savurezi fiecare secunda. Dupa acele minute insa, apare disconfortul. Fie scaunul e prea tare, camila sare prea sus sau elefantul se balanseaza prea mult. Aici a fost randul scaunului. Era o scandura tare si plina de apa. Au trecut insa si cele 2 ore cu bine si am revenit la campament. Aici pranzul era gata. Peste.
Dupa pranz am plecat imediat spre locul de prins crabi, astazi insotiti si de un localnic warao care avea sa ne arate cum se face cu adevarat. Ajunsi pe canalul binecunoscut, localnicul s-a asezat pe botul barcii si se uita cu atentie. A sarit si s-a intors cu 2 crabi. Alerga ca o maimuta prin padurea de mangrove. Baiatul lui, nu mai mare de 7-8 ani, a prins si el unul. Au mai urmat cateva capturi si am inceput sa cautam alte canale. Si am tot cautat. Multe erau napadite de cana negra, adica tresite neagra… o trestie plina de tepi care provoaca usturime… si de care Alex si-a umplut posteriorul.
Pana la urma, asta a fost captura, dar localnicii erau multumiti. Crabii ii tineau intr-un cos de rachita.
La intoarcere, localnicul a facut semn sa oprim si ne arata ceva foarte entuziasmat intr-un copac… ne uitam toti 5 si nu vedeam nimic. Era totusi acolo… un ursulet de jumatate de metru ascuns in mare parte dupa crengi si aflat la 30m de sol intr-un copac in spate, dupa multe frunze… localnicul il vazuse din barca, iar barca mergea repede… noua ne-a luat cateva minute sa il vedem cand ni-l indica el exact. Pana la urma s-au dovedit a fi doi ursuleti, iar indianul s-a dus dupa ei, sa ii sperie si sa ii vedem mai bine.
Inapoi in sat, am mai incercat sa prindem piranha, dar fara succes.
In campament, cina nu a durat mult sa fie gata si am plecat sa vedem caimani… crocodilii de aici. Nu sunt sigur daca am vazut sau nu… cert e ca un ochi rosu s-a zarit la un moment dat intre mangrove, dar a disparut.
Au urmat cateva ore se somn in care nu am mai auzit nici maimute, nici alte zgomote din jungla si m-am trezit pe la 7, mai tarziu decat de obicei.
Astazi am aflat ca aici benzina este de 100 de ori mai scumpa decat apa. Adica un dolar face cat un litru de apa sau 96 de litri de benzina. Nu am mai vazut sau auzit asa ceva…
Drumul la intors a fost putin mai plictisitor… acelasi peisaj ca la venire, dar mult mai mult soare… care ne-a ars, cum era de asteptat. Spre final am oprit si Alex ne-a facut rost de cate o nuca de cocos la fiecare… pot spune ca era cea mai buna nuca de cocos din cate am mancat pana acum. Era plina de apa, iar pulpa moale si parfumata…

DSC_1864 DSC_1862 DSC_1839 DSC_1837 DSC_1663 DSC_1653 DSC_1617 DSC_1612 DSC_1609 DSC_2009 DSC_2001 DSC_1964