Monday , 20 November 2017
Delta Orinoco – Jurnal de calatorie, partea I

Delta Orinoco este o locatie superba aflata in Venezuela. Fluviul Orinoco are un debit urias, iar delta sa este de foarte mari dimensiuni. Explorarea deltei este destul de dificila, intrucat nu sunt multi dispusi sa va arate cele mai frumoase locuri si sa va plimbe cu barca. Cand am vizitat delta am avut noroc sa dam peste Alex, un localnic care ne-a plimbat pret de 5 zile cu barca proprie pana in inima deltei, ne-a aratat triburi de indieni warao si o gramada de plante si animale. Experienta a fost de neuitat. Intr-o serie de cateva articole voi reda cateva pagini de jurnal.

“… putin mai devreme am ajuns in Puerto Ordaz. E o mare neintelegere la mijloc, nu stiu care e Puerto Ordaz, Ciudad Guayana si San Felix… se pare ca sunt cam acelasi lucru, dar pentru directii diferite trebuie sa fii intr-una dintre statiile de autobuz cu numele astea… care si unde nu am inteles, asa ca la 5 dimineata eram pe trotuarul din Puerto Ordaz, asteptand sa se deschida macar o casa de bilete sa pun o intrebare.
Pe la 6 si jumatate s-a deschis prima casa si am aflat ca nu exista autobuze, dar sunt totusi per puesto care merg acolo, adica niste masini care pleaca atunci cand se umplu.
Si prima masina catre Tucupita s-a umplut pe la 7 si jumatate… cam cand au terminat tantarii si puri-puri de intepat la noi. Biletul nu a fost ieftin, dar calatoria a durat peste 2 ore…
Ajunsi in Tucupita, l-am rugat pe sofer sa ne lase in Plaza Bolivar, sperand ca acolo are loc toata actiunea… Asa a si facut… dar actiunea intarzia sa apara. Atmosfera din centru era dezolanta, cu un cinematograf dezafectat, o piata in curs de reamenajare, caldura mare si niciun hotel. Lonely Planet cu Venezuela are calitatea ca e cel mai prost din cate am rasfoit pana acum, cu nici macar o harta atunci cand iti trebuie. Pana la urma am reusit sa gasim un hotel prost, dar scump… si fara camere libere, asa ca am continuat sa cautam… inca jumatate de ora. Urmatorul hotel… si mai scump, dar macar avea camere… si pana la urma ne-am cazat aici.DSC_1450
Urmatorul drum a fost la statia de autobuz, la indrumarea unor spanioli care ne-au spus ca au gasit acolo un ghid pentru Delta Orinoco.
In statie… nici vorba de asa ceva, dar putin mai departe era un oficiu de turism, iar un angajat ne-a dus pana acasa la un ghid local, Alex… care nu era acolo, dar urma sa vina…
Intre timp a aparut bisnitarul clasic sa ne schimbe dolari. Si cum cursul era foarte bun, am plecat cu el sa schimbam bani asemenea infractorilor pe timp de razboi.
Dupa partea cu banii, ne-am intors la Alex acasa. Venise intre timp si am facut cunostinta cu el. Un barbat solid, cu alura de lipovean. Are un camping micut in delta si face tururi, asa am inteles de la el.
Ne-a spus ca la pretul pe care l-a cerut de la spanioli nu isi acopera cheltuielile, asa ca o sa ne ceara cate 1000 BSF (120 usd) de persoana. Pana la urma am acceptat, pentru ca si asta era un pret bun… asta pentru 3 zile cu mancare, bautura, totul inclus si transport prin delta.
Am pus la punct toate detaliile si dupa asta am plecat sa mancam ceva. Chiar vizavi de pensiunea noastra era o rotiserie, de unde am luat fiecare cate un sfert de pui cu yuka, un soi de cartof dulce si fibros.
Au urmat plimbari prin oras si putin somn, iar spre seara am incercat o alta rotiserie… aici am primit cate o jumatate de pui si carne de vaca. Delicios… si in sfarsit mancare pe saturate.
De dimineata la 10, Alex era in fata usii. A terminat de facut cumparaturile si ne-a condus la barca.
Barca lui este proaspat vopsita si e mandru de asta. Are un motor de 60 de cai care consuma probabil foarte multa benzina… dar aici e ieftina benzina si nu il intereseaza. Ieftina inseamna 100l un dolar (da, o suta), mai putin decat apa imbuteliata.
In barca mai erau doua localnice, una foarte grasa pe care avea sa aflam ca o cheama Lady si sora ei, Aura.
Am plecat in sfarsit. Pe drum am mai oprit de cateva ori sa cumparam diverse.DSC_1456
Peisajul seamana destul de mult cu cel din Delta Dunarii… daca facem abstractie de palmieri.
Cam la doua ore de mers, am facut prima oprire. Era o casa a unor localnici… o coliba in jungla pe malul apei.
Se pare ca am oprit aici sa cumpere ceva mancare.
Ne-a aratat bananieri, planta de yuka, lemongrass, niste fructe delicioase portocalii mici, papaya si o tarantula uriasa. Putin mai tarziu, un cuib de termite… acolo am aflat ca termitele sunt comestibile… si chiar bune. Mi-a venit greu sa mananc prima data, dar pot spune ca sunt bune si parfumate.
Proprietarul e un indian warao. Consoarta lui e intr-un hamac pe malul apei si are grija de un copil. Altul e in burta. Si mai sunt cativa pe mal.
Peste putin timp, a scos cateva plante de yuka si a taiat niste trestie de zahar.DSC_1505
Ne-am luat la revedere si am plecat mai departe.
A urmat o pauza de masa pe un ponton. Acolo a schimbat Alex elicea de viteza cu una mai proasta.
Putin mai tarziu, o oprire pentru alimentare. Inca 100l de benzina.
Si tot de acolo a cumparat niste peste abia prins de un indian. Ii prindea cu un fir, apoi ii lovea cu o scandura in cap si ii aseza pe fundul barcii.
Deja a inceput sa se schimbe peisajul. Tot mai multe liane, jungla devenea din ce in ce mai deasa.
La un moment dat, Alex ne-a aratat un grup de maimute urlatoare.
Si a urmat o oprire la cacao de apa, un arbore cu niste fructe mari si maronii, dure. Lady a spart unul cu maceta si ne-a dat sa mancam. Inauntru sunt niste capsule mici, al caror interior e moale si foarte bun la gust.
Intrati pe un canal, ne-am oprit la o alta asezare locala. Acolo, Alex a facut rost de un generator si am plecat mai departe. In final, cam la lasarea intunericului, am ajuns la campament, locul unde vom sta. Au fost cateva ore bune de mers pe rau cu viteza mare cu salupa.”DSC_1597 DSC_1581 DSC_1564 DSC_1601 DSC_1563 DSC_1464 DSC_1460